» بازار خودرو » اروپا تسلیم خودروهای بنزینی شد
اروپا تسلیم خودروهای بنزینی شد

اروپا تسلیم خودروهای بنزینی شد

26 آذر 1404 0۰7

به گزارش اکوایران و به نقل از بلومبرگ اتحادیه اروپا در حال پیشنهاد نرم‌تر کردن قوانین انتشار گازهای گلخانه‌ای برای خودروهای جدید است و ممنوعیت مؤثر بر موتورهای احتراقی را پس از ماه‌ها فشار از سوی صنعت خودروسازی لغو می‌کند. این پیشنهاد به خودروسازان اجازه می‌دهد تا روند ورود خودروهای الکتریکی به بازار اروپا را کندتر کنند و الزاماتی را که فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۳۵ متوقف می‌کرد، کاهش دهد. کمیسیون اروپا شرطی تعیین خواهد کرد که خودروسازان باید برای جبران آلودگی اضافی، از سوخت‌های کم‌کربن یا تجدیدپذیر یا فولاد سبز تولیدشده محلی استفاده کنند، در حالی که انتشار گازهای خروجی اگزوز باید تا اواسط دهه آینده ۹۰ درصد کاهش یابد.

eFuels - Porsche Newsroom

 

این پیشنهاد با سیاست‌های ایالات متحده همخوانی بیشتری پیدا می‌کند، جایی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ استانداردهای کارایی خودروهای وضع‌شده توسط دولت قبلی را لغو می‌کند. در سطح جهانی، خودروسازان در حال تلاش برای سودآور کردن این تغییر هستند و شرکت فورد موتور اعلام کرده که ۱۹.۵ میلیارد دلار هزینه برای بازسازی گسترده کسب‌وکار خودروهای الکتریکی خود متحمل خواهد شد. این عقب‌نشینی اروپا  پس از عقب‌نشینی جهانی از سیاست‌های سبز رخ می‌دهد، زیرا واقعیت‌های اقتصادی تحولات عمده آشکار می‌شود. افزایش تنش‌های تجاری با ایالات متحده و چین، اروپا را به اولویت‌بندی بیشتر تقویت صنعت خود سوق می‌دهد.

Electric cars with the best range in South Africa – MyBroadband

 

هرچند اتحادیه اروپا از نظر قانونی موظف است تا سال ۲۰۵۰ به خنثی‌سازی کربن برسد، اما دولت‌ها و شرکت‌ها درخواست‌های خود برای انعطاف‌پذیری بیشتر را تشدید کرده‌اند و هشدار می‌دهند که اهداف سفت‌وسخت می‌تواند ثبات اقتصادی را به خطر بیندازد. طبق پیشنهاد جدید، کمیسیون اروپا الزاماتی را که فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۳۵ متوقف می‌کرد، کاهش می‌دهد و در عوض اجازه فروش تعدادی خودروهای هیبریدی پلاگین و خودروهای الکتریکی با گسترش‌دهنده برد سوخت‌محور را می‌دهد، طبق گفته افرادی که از این موضوع آگاه هستند.

انتشار گازهای خروجی اگزوز باید تا اواسط دهه آینده ۹۰ درصد کاهش یابد، در مقایسه با هدف فعلی کاهش ۱۰۰ درصدی، طبق گفته این افراد که به دلیل خصوصی بودن مذاکرات درخواست ناشناس ماندن کرده‌اند. کمیسیون شرطی تعیین خواهد کرد که خودروسازان باید برای جبران آلودگی اضافی از سوخت‌های کم‌کربن یا تجدیدپذیر یا فولاد سبز تولیدشده محلی استفاده کنند. کمیسیون اروپا از اظهارنظر خودداری کرد.

با توجه به اینکه خودروسازان اکنون زمان بیشتری برای رفتن کامل به سمت الکتریکی دارند، گروه‌های زیست‌محیطی نگران هستند که این تغییرات حفره‌های جدیدی ایجاد کند که جاه‌طلبی‌های آب‌وهوایی اروپا را تضعیف کرده و خودروسازان کلیدی را در رقابت با چین برای حمل‌ونقل جاده‌ای باتری‌محور عقب نگه دارد. بازار خودرو چین به سرعت الکتریکی‌سازی خود را ادامه می‌دهد و برندهای خارجی در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان – که زمانی منبع عمده سود برای خودروسازان غربی بود – کنار گذاشته می‌شوند. حتی در کشورهای خود، خودروسازان اروپایی با تهدید رقابتی فزاینده از برندهای چینی روبرو هستند. تعرفه‌های وارداتی جدید اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا تنها حفاظت محدودی برای آنها فراهم می‌کند.

این امر لابی‌گری شدیدی را از سوی استلانتیس ، مرسدس-بنز  و دیگران را برانگیخته است. آلمان، خانه مرسدس، فولکس‌واگن AG و BMW AG، نیز برای تغییرات فشار آورده تا تنش‌های سیاسی را کاهش دهد و شغل‌ها را حفظ کند. اوایل این ماه، شش نخست‌وزیر از جمله جورجیا ملونی از ایتالیا و دونالد تاسک از لهستان، کمیسیون را برای اجازه هیبریدی‌های پلاگین، گسترش‌دهنده‌های برد و فناوری سلول سوخت پس از ۲۰۳۵ لابی کردند. آلمان نیز برای رقیق کردن ممنوعیت قریب‌الوقوع مبارزه کرده تا خودروسازان خود را در برابر تعرفه‌های تجاری ایالات متحده، رقابت شدید بین‌المللی و تقاضای ضعیف در اروپا محافظت کند.

فروش خودروهای جدید باتری‌الکتریکی سال گذشته پس از عقب‌نشینی مشوق‌های خرید در کشورهایی مانند آلمان( بزرگ‌ترین بازار اتحادیه اروپا) کند شد. هرچند رشد در حال بازیابی است و تا حدی با بازگشت برخی یارانه‌ها کمک می‌شود، اما سرعت همچنان بسیار کمتر از آنچه برای دستیابی به اهداف اتحادیه اروپا لازم است، باقی مانده است. جذب در سراسر منطقه بسیار ناهموار است. ثبت‌نام خودروهای الکتریکی خالص امسال ۳۵ درصد فروش در هلند را تشکیل داد، در مقایسه با تنها ۸ درصد در اسپانیا، جایی که گزینه‌های شارژ ناقص و قیمت‌های نسبتاً بالا همچنان برخی مصرف‌کنندگان را منصرف می‌کند.

تعداد_خرید_خودروهای_تمام‌برقی_در_اروپا

طبق اسنادی که بلومبرگ نیوز روز شنبه مشاهده کرد، این بسته همچنین شامل گام‌هایی برای افزایش جذب خودروهای الکتریکی کوچک ساخته‌شده در اروپا است. از جمله آنها معافیت ۱۰ ساله برای چنین خودروهایی از برخی الزامات ایمنی و انتشار گازها، و همچنین مشوق‌هایی به شکل فضاهای پارکینگ و یارانه‌ها است.

 

لینک کوتاه: https://armanekasbokar.ir/?p=135839

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

  • ×