» نفت و پتروشیمی » جهش تاریخی صادرات جهانی ال‌ان‌جی در آستانه زمستان
جهش تاریخی صادرات جهانی ال‌ان‌جی در آستانه زمستان

جهش تاریخی صادرات جهانی ال‌ان‌جی در آستانه زمستان

15 آبان 1404 1۰7

به گزارش اقتصادآنلاین، یک ماه پیش، صادرات جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) به رکوردی بی‌سابقه رسید. با این حال، انتظار می‌رود این صادرات با نزدیک‌شدن زمستان در نیم‌کره شمالی و افزایش تقاضا برای گرمایش، بیش از پیش افزایش یابد. نشانه‌های اولیه نیز آشکار شده است: نرخ اجاره نفتکش‌های ال‌ان‌جی در هفته گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز و بر اساس داده‌های شرکت «اسپارک کامودیتیز»، هفته گذشته میانگین نرخ روزانه اجاره یک کشتی حامل ۱۷۴ هزار مترمکعب ال‌ان‌جی در مسیر اقیانوس اطلس ۳۹ هزار و ۷۵۰ دلار بود. این نرخ در روز دوشنبه به ۶۱ هزار و ۷۵۰ دلار افزایش یافت و روز سه‌شنبه اندکی کاهش یافته و به ۶۱ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. با سردتر شدن هوا و افزایش تقاضا به‌ویژه در اروپا احتمال افزایش بیشتر این نرخ‌ها وجود دارد.

ذخایر گاز اروپا و فشار قیمت‌ها

میزان ذخایر گاز اتحادیه اروپا به ۸۳.۰۲ درصد ظرفیت خود رسیده است؛ رقمی که برای این زمان از سال بد نیست، اما هدف نهایی رساندن آن به ۹۰ درصد پیش از آغاز زمستان و شروع برداشت‌هاست. با این هدف، اتحادیه اروپا احتمالاً با افزایش قیمت ال‌ان‌جی مواجه خواهد شد، زیرا برخلاف واردکنندگان آسیایی، جایگزین چندانی برای گاز مایع آمریکا ندارد. برای مثال، چین از طریق خط لوله‌ای جدید، گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند.

نرخ‌های حمل‌ونقل در اقیانوس اطلس مستقیماً بازتاب همین وضعیت است. در همین حال، رویترز گزارش داد نرخ حمل‌ونقل ال‌ان‌جی در اقیانوس آرام روز سه‌شنبه به‌طور متوسط ۴۲ هزار و ۲۵۰ دلار در روز بوده است؛ رقمی بالاتر از ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار در هفته گذشته، اما نه به شدت افزایش نرخ‌ها در مسیر اقیانوس اطلس. با این حال، تنها تقاضای فصلی عامل این رشد چشمگیر نبوده است.

تأخیر مصر در تحویل محموله‌ها و تأثیر جهانی

«استفن گوردون»، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی دریایی «کلارکسونز»، به این رسانه گفت: «تأخیر‌های اخیر در تخلیه محموله‌های ال‌ان‌جی در مصر، یکی از عوامل مؤثر بوده که بر برنامه‌ریزی مسیر کشتی‌ها تأثیر گذاشته است.» او توضیح داد که در اوایل ماه جاری، مصر به دلیل کاهش تقاضا نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی، درخواست تعویق در تحویل محموله‌های قراردادی ال‌ان‌جی را ارائه کرد. طبق گزارش بلومبرگ، این محموله‌ها که قرار بود تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ به مصر برسند، اکنون برای تحویل در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده‌اند.

این تصمیم باعث برهم‌خوردن برنامه جهانی حمل‌ونقل ال‌ان‌جی شده است، به‌ویژه به دلیل کمبود نسبی کشتی‌های مخصوص حمل این سوخت. با این حال، تقاضای فصلی نیز طبق معمول نقش خود را ایفا می‌کند. یکی از معامله‌گران ناشناس به رویترز گفت: «می‌بینیم که شرکت‌های خدماتی و بازرگانان در آستانه ماه‌های سرد، در حال افزایش ذخایر خود هستند.»

کمبود کشتی و افزایش عرضه آمریکا

گوردون از کلارکسونز همچنین افزود: «در حال حاضر به نظر می‌رسد فشار کوتاه‌مدتی بر موجودی کشتی‌ها وجود دارد و تعداد محدودی از آنها می‌توانند تعهدات بارگیری ماه نوامبر در مسیر اقیانوس اطلس را انجام دهند. این محدودیت‌ها احتمالاً در کوتاه‌مدت از قیمت‌ها حمایت خواهند کرد.»

در همین حال، عرضه در ایالات متحده در حال افزایش است؛ زیرا دومین کارخانه مایع‌سازی شرکت «ونچر گلوبال» آغاز به تولید کرده و تأسیسات «چنییر» در «کورپوس کریستی» نیز در حال افزایش ظرفیت خود است. در واقع، افزایش ظرفیت جدید ال‌ان‌جی در ساحل خلیج آمریکا موجب گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مازاد عرضه در بازار جهانی ال‌ان‌جی شده است.

نگرانی از مازاد عرضه جهانی تا سال ۲۰۲۷

روزنامه فرانسوی «لوموند» این هفته گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی شده است در صورت اجرای تمامی پروژه‌های جدید ال‌ان‌جی که از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تصویب شده‌اند، بازار جهانی از سال ۲۰۲۷ با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد شد. این روزنامه به نقل از یکی از پژوهشگران مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا نوشت: «در چرخه‌های گذشته، افزایش پروژه‌ها در نهایت برخی را مجبور به کند کردن فعالیت کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد همه آماده‌اند تا به استخری که پیشاپیش پر شده است، بپرند.»

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در اوایل ماه جاری پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید ال‌ان‌جی در آمریکای شمالی تا سال ۲۰۲۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و از ۱۴ میلیارد فوت مکعب در روز به ۲۰ میلیارد فوت مکعب در روز برسد. بخش اعظم این افزایش از ایالات متحده خواهد بود، جایی که در حال حاضر هفت کارخانه جدید ال‌ان‌جی در حال ساخت هستند.

توازن بازار و نقش آسیا و آمریکای لاتین

با این حال، در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد بازار بیش از حد اشباع شده باشد. هرچند تغییر برنامه مصر در تحویل محموله‌ها بر بازار تأثیر گذاشته است، اما افزایش قیمت‌ها در آستانه زمستان نشان می‌دهد عرضه و تقاضا تقریباً در وضعیت توازن قرار دارند. انتظار می‌رود در بلندمدت نیز تقاضا به‌ویژه در آسیا افزایش یابد، زیرا اقتصاد‌های این منطقه در حال رشد هستند؛ در حالی که اروپا به دلیل سیاست‌های انرژی خود با روند سریع صنعتی‌زدایی مواجه است. کشور‌های آسیایی اکنون به‌عنوان موتور‌های جدید رشد اقتصاد جهانی و نیز محرک اصلی افزایش تقاضای گاز طبیعی مطرح می‌شوند.

جالب آنکه، آمریکای لاتین نیز در سال‌های آینده به رشد تقاضای ال‌ان‌جی کمک خواهد کرد؛ نه به دلایل رشد اقتصادی، بلکه به‌دلیل کمبود گزینه‌های جایگزین و به‌ویژه عدم اطمینان در تأمین برق از نیروگاه‌های آبی. به گزارش مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد، این منطقه در دهه آینده نقشی پیشرو در روند تقاضای جهانی ال‌ان‌جی ایفا خواهد کرد.

چشم‌انداز آینده بازار ال‌ان‌جی

در نتیجه، علی‌رغم تصور مازاد عرضه ال‌ان‌جی، واقعیت چیز دیگری است. افزون بر این، با ورود ظرفیت‌های جدید از سوی ایالات متحده و قطر، احتمالاً قیمت‌ها کاهش یافته و تقاضا تقویت خواهد شد. نرخ‌های حمل‌ونقل کشتی‌های ال‌ان‌جی نیز ممکن است تا زمان ساخت ناوگان جدید، در مسیر افزایشی باقی بمانند.

 

منبع: Oilprice

لینک کوتاه: https://armanekasbokar.ir/?p=118151

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =

  • ×