» آموزشی و عمومی » خط و نشان آموزش و پرورش برای مدیران مدارس
خط و نشان آموزش و پرورش برای مدیران مدارس

خط و نشان آموزش و پرورش برای مدیران مدارس

5 مرداد 1404 0۰2

به گزارش خبرآنلاین، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با هشدار نسبت به رفتار برخی مدارس در عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، مدارس به هیچ عنوان مجاز نیستند دانش‌آموزان میان‌پایه را به دلیل ضعف درسی ثبت‌نام نکنند. مسئولیت یادگیری بر عهده مدرسه است و مدارس باید هم دانش‌آموزان قوی و هم ضعیف را بپذیرند و از آن‌ها حمایت کنند.

ایسنا نوشت: رضوان حکیم‌زاده در برنامه پرسشگر با بیان اینکه بر خلاف سال‌های گذشته که سنجش اولیه کلاس اولی‌ها در بازه زمانی بسیار کوتاه و فشرده انجام می‌شد، امسال مراکز جامع سنجش از ابتدای مهرماه فعال شدند و خانواده‌ها فرصت کافی برای مراجعه و انجام سنجش داشتند گفت: این تغییر موجب رضایت بیشتر والدین شد و فشار زمانی بر آنان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه سنجش اولیه آمادگی ورود به مدرسه عملکرد بسیار موفقی دارد، افزود: این سنجش در سراسر کشور، حتی در مناطق دورافتاده و عشایری، نزدیک به صد درصد انجام می‌شود. این امر نشان‌دهنده اهتمام نظام آموزشی به عدالت تربیتی و پوشش کامل دانش‌آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های ثبت‌نام با سرعت بیشتری در اختیار مدارس قرار گرفت ادامه داد: بر این نکته مهم تأکید شده که فرآیند ثبت‌نام صرفاً یک اقدام اداری نیست، بلکه رویدادی تربیتی است و این نگاه منجر به تعامل بهتر مدیران با خانواده‌ها و کودکان شده است.

وی با هشدار نسبت به رفتار برخی مدارس در عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی تأکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، مدارس به هیچ عنوان مجاز نیستند دانش‌آموزان میان‌پایه را به دلیل ضعف درسی ثبت‌نام نکنند. مسئولیت یادگیری بر عهده مدرسه است و مدارس باید هم دانش‌آموزان قوی و هم ضعیف را بپذیرند و از آن‌ها حمایت کنند.

معاون آموزش ابتدایی از افزایش رضایتمندی خانواده‌ها به دلیل الکترونیکی شدن بخش عمده‌ای از فرآیند ثبت‌نام خبر داد و ادامه داد: در میان‌پایه‌ها نیازی به مراجعه حضوری نیست و پیش‌ثبت‌نام پایه اول و سایر پایه‌های ورودی نیز به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. تنها برای تطبیق و تحویل مدارک، خانواده‌ها یک‌بار به مدرسه مراجعه می‌کنند که آن هم فرصتی برای آشنایی بیشتر خانواده با فضای مدرسه است.

حکیم زاده با اشاره به اقداماتی که در تهران برای جبران عقب‌ماندگی ثبت‌نام انجام شد گفت: مدارس به‌جای دو روز در هفته، در تابستان سه تا چهار روز باز بودند تا امکان ثبت‌نام بیشتر فراهم شود. فاصله موجود میان تهران و شهرستان‌های استان تهران کاهش یافت و اکنون در وضعیت مناسبی هستیم.

وی درباره ارتقای سطح مدارس ابتدایی در کشور و موضوع محدوده جغرافیایی ثبت‌نام افزود: برنامه تحولی دولت چهاردهم ارتقای کیفیت یادگیری است و بیش از ۳۰ جلسه اختصاصی با ریاست جمهور برگزار شده است. تأکید بر این است که فرزندان ملت باید بهترین آموزش‌ها را در مدارس دولتی ببینند. به خانواده‌ها اجازه داده‌ایم در صورت اشتغال، فرزندشان را در نزدیک محل کار ثبت‌نام کنند که این اقدام کمک می‌کند تا در دوره ابتدایی که حساسیت بیشتری وجود دارد، آرامش بیشتری برای والدین فراهم باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع ساعت تعطیلی مدارس شاهد و در پاسخ به انتقاد یکی از بینندگان از طولانی بودن ساعات حضور در مدرسه برای دانش‌آموز ابتدایی گفت: در چند سال اخیر اداره کل شاهد بر اجرای مصوبه‌ای قدیمی تأکید دارد. اما تمرکز و ظرفیت یادگیری در دوره ابتدایی محدود است. تصمیم داریم راهکارهایی پیدا کنیم که اگر زمان بیشتری هم در مدرسه هستند، صرف آموزش صرف نباشد بلکه برای آموزش مهارت‌های زندگی استفاده شود.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه علیرغم بحران‌های ناشی از جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی و جابجایی جمعیت، با تمهیدات اندیشیده شده، امسال ثبت‌نام پایه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴ درصد رشد داشته و بیش از ۱۰۰ هزار نفر بیشتر ثبت‌نام کرده‌اند، درباره مشکل حذف اطلاعات برخی نوآموزان سنجش‌شده، ادامه داد: در تعامل با سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشخص شد که به دلیل تغییرات در سامانه، اطلاعات برخی نوآموزان منتقل نشده بود. این موضوع در جلسه‌ای با مسئولان ذی‌ربط مطرح شد و قول داده شده که این مسئله هرچه سریع‌تر برطرف شود تا خانواده‌ها مجبور به تکرار سنجش نشوند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه مدرسه‌ای موفق است که بتواند با پذیرش تمامی دانش‌آموزان، بدون توجه به پیشینه تحصیلی، آن‌ها را در مسیر رشد و موفقیت تربیت کند اظهار کرد: برچسب زدن، جداسازی و تبلیغات نادرست برخی مدارس باید متوقف شود تا فضای مدرسه برای همه دانش‌آموزان محیطی امن، امیدبخش و سازنده باشد.

۲۳۳۲۳۶

لینک کوتاه: https://armanekasbokar.ir/?p=88978

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 8 =

  • ×