» بازرگانی و گمرک » رشد ۷.۷۸ درصدی بازار گردشگری روستایی تا ۲۰۳۰ | اروپا؛ پیشتاز درآمد جهانی گردشگری کشاورزی
رشد ۷.۷۸ درصدی بازار گردشگری روستایی تا ۲۰۳۰ | اروپا؛ پیشتاز درآمد جهانی گردشگری کشاورزی

رشد ۷.۷۸ درصدی بازار گردشگری روستایی تا ۲۰۳۰ | اروپا؛ پیشتاز درآمد جهانی گردشگری کشاورزی

12 شهریور 1404 0۰3

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت گردشگری جزو صنایع پیشرانی محسوب می شود که می تواند دیگر صنایع همچون صنعت هتلداری، صنایع غذایی و … را تقویت کند. با این وجود دنیای امروز گردشگری را فقط و فقط گردشگری در مناطق تاریخی نمی دانند. بلکه امروز در بحث گردشگری به طبیعت گردی، مزرعه گردی، بازدید از آثار تاریخی و مناظر گردی توجه می کنند و به این ترتیب است که گردشگری کشاورزی-روستایی مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

ارزش ۸۵.۵ میلیارد دلاری بازار جهانی گردشگری کشاورزی-روستایی

به نحوی که طبق گزارشات منتشر شده از سوی سایت تحقیقی Mordor Intelligence در سال ۲۰۲۵ اندازه بازار جهانی گردشگری کشاورزی-روستایی به ۸۵.۵ میلیارد دلار رسیده است و پیش ‌بینی می ‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۲۴.۴ میلیارد دلار افزایش یابد که نشان ‌دهنده نرخ رشد مرکب سالانه ۷.۷۸ درصد است.

بر اساس این گزارش عوامل شتاب ‌دهنده تقاضا شامل «اشتیاق مصرف ‌کنندگان برای تعطیلات فراگیر در مزرعه، یارانه‌ های دولتی که موانع سرمایه ‌ای را برای کارآفرینان روستایی کاهش می‌ دهند و پلتفرم‌ های دیجیتالی» که ساکنان شهر را به طور یکپارچه با روستاهای سراسر جهان مرتبط می‌ کنند، می ‌شود. به نحوی که

فعالان بازار از پلتفرم ‌های رزرواسیون موبایلی، داستان‌ سرایی مبتنی بر رسانه‌ های اجتماعی و پیشنهادات پایدار، مانند کارگاه‌ های کشاورزی احیاکننده، برای افزایش موقعیت رقابتی خود استفاده می‌ کنند این ابتکارات نه تنها میانگین درآمد به ازای هر بازدیدکننده را افزایش می ‌دهد، بلکه تعامل مشتری را در سطح احساسی نیز تقویت می ‌کند.

الزامات تنوع‌بخشی به درآمد کشاورزی با گردشگری روستایی

به گفته کارشناسان، نوسانات قیمت کالاها، آب و هوای نامساعد و افزایش هزینه ‌های نهاده‌ ها، منابع مالی کشاورزی را در معرض نوسانات قرار می ‌دهد و لذا گردشگری را به یک پوشش استراتژیک تبدیل می‌ کند. این در حالی است که آمار سرشماری وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می ‌دهد که درآمد گردشگری کشاورزی بین سال ‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، ۱۲.۴۰ درصد رشد داشته و به ۱.۲۶ میلیارد دلار رسیده است. بنابراین گردانندگان بازار به طور فزاینده ‌ای در حال شناسایی فرصت‌ هایی برای بهینه ‌سازی جریان‌های درآمدی در ماه ‌های کم برداشت هستند و به طور مؤثر نوسانات جریان نقدی را برطرف می‌ کنند. به ویژه اینکه فرصت‌های فروش متقابل را ایجاد می‌ کند؛ یعنی مهمانان محصولات مزرعه را خریداری می‌ کنند و در کنار آن از طریق رسانه ‌های اجتماعی به سفیر تبدیل می ‌شوند.

زیرساخت‌های روستایی توسعه نیافته بازار گردشگری را محدود می سازد

به گفته کارشناسان شکاف ‌های موجود در پهنای باند، جاده ‌های آسفالت ن‌شده و خدمات رفاهی کم، توانایی بازار گردشگری کشاورزی-روستایی را در مقیاس ‌پذیری محدود می‌ کند. بر فرض فرآیندهای رزرو صرفاً دیجیتال زمانی با شکست مواجه می‌ شوند که اپراتورهای مزرعه نتوانند تصاویر را به سرعت بارگذاری کنند یا به سوالات در زمان واقعی پاسخ دهند. بازدیدکنندگان با ماشین ‌های کرایه ‌ای با جاده‌ های باریک و بدون چراغ و علائم نادر مواجه می‌ شوند که ایمنی را از بین می ‌برد و محدودیت ایجاد می کند.

رشد ۷.۷۸ درصدی بازار گردشگری روستایی تا ۲۰۳۰ | اروپا؛ پیشتاز درآمد جهانی گردشگری کشاورزی

از سوی دیگر آنچه گردشگری کشاورزی روستایی را محدود می سازد بحث وابستگی شدید این نوع گردشگری به فصل و آب هوا است. یعنی تغییرات اقلیمی، غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن را تشدید می‌ کند؛ به عنوان مثال موج ‌های گرمای ناگهانی، جشنواره ‌های برداشت را کاهش می‌ دهد، در حالی که طوفان‌ های نابهنگام، بازدیدکنندگان آخر هفته را منصرف می‌ کنند.

اقامتگاه‌های کشاورزی ۳۷ درصد از سهم بازار گردشگری کشاورزی و روستایی را در سال ۲۰۲۴ در اختیار داشتند، در حالی که پیش ‌بینی می ‌شود فعالیت‌های تفریحی کشاورزی تا سال ۲۰۳۰ سریع‌ترین نرخ رشد مرکب سالانه ۹.۱۰ درصد را ثبت کنند

نکته قابل تامل اینکه اقامتگاه‌ های کشاورزی با سهم ۳۷ درصدی در سال ۲۰۲۴، بزرگترین بخش از سهم بازار گردشگری کشاورزی-روستایی را به خود اختصاص دادند و این نشان می‌ دهد که اقامت شبانه همچنان سنگ بنای تعامل بازدیدکنندگان است. اقامت ‌های طولانی، نقاط تماس متعددی را فراهم می‌ کنند، شیر دوشی در سپیده دم، پخت نان تا ظهر، پیاده‌ روی در تاکستان‌ های غروب آفتاب که تجربه کسب شده توسط بازدیدکنندگان را عمیق تر می سازد.

با این حال، این گزارش می گوید: فعالیت ‌های تفریحی کشاورزی، سریع‌ ترین نرخ رشد مرکب سالانه ۹.۱۰ درصدی را ارائه می‌ دهند، زیرا بازدیدکنندگان آگاه به سلامت، فعالیت‌هایی مانند دویدن در مسیر، دوچرخه ‌سواری و جستجوی غذا را در اولویت قرار می‌ دهند.

از سوی دیگر طبق این گزارش، رزروهای مستقیم ۴۱ درصد از اندازه بازار گردشگری کشاورزی-روستایی را در سال ۲۰۲۴ حفظ کردند که نشان ‌دهنده ارزش پایدار در کانال ‌های ارتباطی شخصی‌ سازی ‌شده است که به مهمانان در مورد اصالت و ایمنی اطمینان می‌ دهند.

همچنین بسیاری از مزارع تبلیغات فصلی و تخفیف ‌های ویژه را ارائه می‌ دهند که بازدیدهای مکرر توسط بازدیدکنندگان مشخصی را موجب می شود با این وجود، رسانه ‌های اجتماعی و پلتفرم‌ های اجتماعی، نرخ رشد مرکب سالانه سریع حدود ۱۱ درصدی را نشان می‌ دهند، زیرا محتوای جذاب بصری، مسیر تصمیم گیری برای رزرو را کوتاه می‌ کند.

سهم بازدیدکنندگان داخلی از بازار گردشگری روستایی بیش از ۸۶درصد است

نکته جالب توجه در مورد دسته بندی گردشگران است که این گزارش می گوید: بازدیدکنندگان داخلی ۸۶.۲۳ درصد از بازار گردشگری کشاورزی-روستایی را در سال ۲۰۲۴ تشکیل می‌ دهند. با این وجود مسافران بین ‌المللی، اگرچه حجم کمتری دارند، اما سرانه هزینه بالاتر و اقامت طولانی ‌تری را به همراه دارند و با کاهش محدودیت ‌های مرزی و بهبود اتصال پروازهای طولانی، نرخ رشد مرکب سالانه ۹.۴۵ درصدی را ثبت می‌ کنند.

در بخش دیگری از این گزارش به تحلیل گردشگری کشاورزی-روستایی بر اساس منبع درآمد پرداخته شده و آمده است: درآمد حاصل از اقامت، ۳۵ درصد از اندازه بازار گردشگری کشاورزی-روستایی را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است که پایه قابل اعتمادی را برای اکثر گردانندگان فراهم می‌ کند. با این حال، فعالیت‌ ها و تجربیات مانند کارگاههای رنگ ‌آمیزی گیاه ‌شناسی و جلسات اسب ‌درمانی و غیره با نرخ رشد مرکب سالانه ۸.۶۸ درصدی در حال افزایش هستند.

نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵۱درصدی آسیا و اقیانوسیه تا ۲۰۳۰

از سوی دیگر از منظر قاره ای این گزارش بیانگر این است که اروپا با سهم ۳۷.۵۰درصد در سال ۲۰۲۴، پیشتاز درآمد جهانی بود که این امر به دلیل سنت گردشگری فرانسه، گواهینامه گردشگری کشاورزی ایتالیا و کمک ‌های مالی فدرال آلمان در زمینه تنوع ‌بخشی بود. این کشورها مهر و موم ‌های کیفیت استاندارد را ترویج می‌ دهند که به مهمانان در مورد ایمنی، راحتی و اصالت فرهنگی اطمینان می ‌دهد.

همچنین آسیا و اقیانوسیه سریع ‌ترین نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵۱ درصدی را تا سال ۲۰۳۰ ثبت می ‌کند، زیرا دولت ‌ها گردشگری کشاورزی را به کاهش فقر و حفظ فرهنگ پیوند می‌ دهند. به همین دلیل طرح ابتکاری «کشاورزی تفریحی و گردشگری روستایی» چین، سرمایه عمومی را به استان ‌های غربی هدایت می‌ کند و شیوه‌ های اقتصاد چرخشی مانند دستگاه‌ های تبدیل زباله به انرژی در مزارع گردشگری را تشویق می‌ کند. علاوه بر این هیئت‌ های گردشگری در تایلند و ویتنام، بسته ‌های اقامت در مزرعه را در کمپین‌ های گسترده ‌تر آشپزی ادغام می‌ کنند و درآمدهای ارزی را تقویت می‌ کنند.

از سوی دیگر از دیدگاه قاره ای، آمریکای شمالی رشد پایداری را در صنعت گردشگری کشاورزی روستایی ارائه می ‌دهد که ریشه در فرهنگ قوی وسایل نقلیه تفریحی و دسترسی گسترده به زمین ‌های روستایی دارد. به نحوی که وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) خاطرنشان می‌ کند که ۵۷ درصد از شهرستان‌ های ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ درآمد گردشگری کشاورزی-روستایی ایجاد کرده ‌اند که نشان ‌دهنده نفوذ جغرافیایی گسترده آن است. نمایشگاه‌ های ایالتی و باغ ‌های میوه ‌ای که خودتان میوه بچینید، به عنوان سیستم‌ های تغذیه‌ کننده عمل می‌ کنند و خانواده‌ها را قبل از اینکه به اقامت کامل در مزرعه برسند، با فعالیت ‌های کشاورزی آشنا می‌ کنند.

لینک کوتاه: https://armanekasbokar.ir/?p=101478

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

  • ×