» بازرگانی و گمرک » پیشنهاد تدوین بسته‌های حمایتی هوشمند برای صادرات دیجیتال
پیشنهاد تدوین بسته‌های حمایتی هوشمند برای صادرات دیجیتال

پیشنهاد تدوین بسته‌های حمایتی هوشمند برای صادرات دیجیتال

14 مرداد 1404 1۰5

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ مردادماه در همایش «صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات» کدر محل اتاق ایران برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این رویداد توسط فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نشان‌دهنده نقش مؤثر تشکل‌های اقتصادی در بدنه اتاق بازرگانی و اراده جدی آنان برای ارزآوری از طریق توسعه تجارت مبتنی بر محصولات فناورانه است.

وی با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور افزود: در شرایطی که اقتصاد ایران با فشارهای خارجی و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها روبه‌روست، اتکا به منابع خام و صادرات سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای اقتصادی کشور نیست. در این میان، صادرات محصولات و خدمات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌عنوان یک ضرورت راهبردی، می‌تواند راهگشای عبور از تنگناهای اقتصادی و گامی مؤثر در حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

حسن‌زاده با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله وجود نیروی انسانی جوان، باانگیزه و خلاق، متخصصان برجسته در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، و همچنین هزینه تولید پایین‌تر نسبت به کشورهای منطقه، این موارد را مزایایی قابل توجه برای حضور مؤثر در بازارهای بین‌المللی برشمرد و تصریح کرد: اگر در حوزه صادرات محصولات و خدمات به‌ویژه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم به درآمدهای ارزی پایدار دست پیدا کنیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه گفت: این تصور که تنها کشورهای پیشرفته بازیگران اصلی در عرصه صادرات ICT هستند، نگاهی نادرست به ظرفیت‌ها و سهم کشورهای دیگر در این حوزه است. واقعیت این است که با توجه به نیاز روزافزون کشورهای منطقه به خدمات نرم‌افزاری و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، ایران می‌تواند به‌عنوان شریک فناوری این کشورها ایفای نقش کند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی ایران تمام توان خود را برای تسهیل حضور فعالان صنعت ICT در بازارهای جهانی به کار گرفته است، چرا که باور داریم آینده اقتصاد، به فناوری و هوش مصنوعی گره خورده است.

حسن‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های تخصصی در اتاق ایران نظیر کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز پژوهش‌های اتاق و تشکل‌هایی همچون فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار، سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات و دیگر انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط، عنوان کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند پنجره‌ای تازه پیش روی فعالان اقتصادی حوزه ICT بگشاید. امیدواریم با انسجام ایجاد شده در بین تشکل‌های بخش خصوصی، بتوانیم هماهنگی بهتری میان برنامه‌های دولت و اقدامات بخش خصوصی ایجاد کنیم.

رئیس اتاق ایران همچنین تأکید کرد: اطمینان داریم که چالش‌های مسیر صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، با اراده ملی، برنامه‌ریزی دقیق و هم‌افزایی میان دولت و بخش خصوصی، قابل مدیریت است. در این مسیر، تدوین بسته‌های حمایتی هوشمند برای صادرات دیجیتال، مشارکت فعال‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فناوری از ضرورت‌های اساسی به شمار می‌آیند.

در پایان، وی از همه فعالان صنعت ICT و شرکت‌های این حوزه دعوت کرد با حضور در اتاق ایران و هم‌افزایی با سایر فعالان اقتصادی، نقش مؤثرتری در توسعه صادرات فناوری اطلاعات ایفا کنند.

لینک کوتاه: https://armanekasbokar.ir/?p=92325

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

  • ×