پیش بینی ایجاد ۵۰هزار شغل با احیای ۷۰درصد آموزشگاههای غیر فعال فنی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم, مؤسسات آموزش فنی و حرفهای یکی از اصلیترین نهادهایی هستند که میتوانند نقش مؤثری در کاهش بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی ایفا کنند. این مراکز با ارائه آموزشهای مهارتی در حوزههای مختلف مانند برق، مکانیک، صنایع غذایی، فناوری اطلاعات، طراحی، خدمات و دهها رشته دیگر، فارغالتحصیلانی را تربیت میکنند که مستقیماً قابلیت ورود به بازار کار را دارند.
به گفته کارشناسان بازار کار، آموزش مهارتمحور یکی از مؤثرترین راهها برای کاهش نرخ بیکاری، بهویژه در میان جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهی است. این آموزشها میتوانند خلأ میان دانش تئوری و مهارت عملی را پر کنند و از این طریق، مسیر ورود به بازار کار را برای بسیاری از جویندگان شغل هموار سازند.
محمدرضا ابراهیمی، کارشناس آموزش فنی در یکی از مراکز آموزش مهارت های فنی اظهار داشت:در بسیاری از کشورها، آموزش فنی و حرفهای به عنوان یکی از ستونهای اصلی توسعه اقتصادی شناخته میشود. در ایران نیز اگر این آموزشها با نیاز بازار همسو شوند، میتوانند تحولی جدی در وضعیت اشتغال ایجاد کنند.
با وجود اهمیت بالای این مراکز، برخی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای در سالهای اخیر دچار رکود یا تعطیلی شدهاند. دلایل مختلفی برای این وضعیت دلایلی مانند عدم هماهنگی با نیاز بازار کار, کیفیت پایین آموزش, مشکلات اقتصادی و کاهش توان مالی مردم و نبود حمایت کافی دولتی است.
کارشناسان می گویند برخی آموزشگاهها همچنان دورههایی را برگزار میکنند که تقاضای واقعی در بازار برای آنها وجود ندارد. این موضوع باعث کاهش جذب هنرجو و کاهش درآمد آموزشگاه میشود.نبود مدرسین حرفهای یا امکانات آموزشی مناسب، باعث کاهش کیفیت آموزشها شده و هنرجویان را نسبت به این مراکز بیاعتماد کرده است. افزایش هزینهها و کاهش قدرت خرید باعث شده بسیاری از افراد، به خصوص جوانان، توان پرداخت شهریههای دورههای آموزشی را نداشته باشند. برخی فعالان این حوزه معتقدند حمایتهای دولتی از آموزشگاههای خصوصی، ناکافی یا ناهماهنگ است و همین امر به کاهش فعالیت آنها دامن زده است.
چندی قبل بود که سید جمیل احمدی, معاون آموزش سازمان فنی و حرفه ای خبر از این داد که ۴۱درصد موسسات کارآموزی آزاد دارای مجوز سازمان آموزش فنی و حرفه ای فاقد عملکرد آموزشی هستند.
احمدی با اشاره به تعداد بیش از ۶۳هزار آموزشگاه آزاد دارای پروانه، گفت: با توجه به اینکه ۴۱درصد از این آموزشگاهها، فاقد عملکرد آموزشی میباشند، مجوز مؤسساتی که در دو سال اخیر، فاقد فعالیت آموزشی باشند از سوی سازمان آموزش فنیوحرفهای، لغو میشود.
به گزارش تسنیم, استقرار نظام کیفیتبخشی آموزشهای مهارتی، کاهش تصدیگری سازمانَ، اجرای سیستمهای نوین آموزشی، بهرهگیری از ظرفیتهای ملی و بینالمللی و ذیتفعان و شرکای سازمان، ارتقای فرآیندهای آموزشی با استفاده از فناوریهای نوین، توسعه آموزشهای مهارتی مبتنی بر تقاضاسنجی و نیازسنجی از سیاستهای راهبردی تقاضامحوری و از برنامههای تحولی- آموزشی است که در سازمان فنی و حرفه ای دنبال می شود.
حالا علیحسین شهریور، دبیرکل خانه تعاونگران و فعال حوزه مهارتآموزی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،بر نقش کلیدی مهارتآموزی در رونق اشتغال و توسعه پایدار تأکید کرد و خواستار تحولات اساسی در نظام آموزشهای مهارتی کشور شد و گفت: اگر هدف، ارتقای مهارتآموزی در کشور است، راه آن از مسیر توانمندسازی بخش خصوصی، سرمایهگذاری هدفمند و سیاستگذاری دادهمحور میگذرد.
شهریور با تاکید بر ضرورت نقش هدایتگری دولت بهجای تصدیگری، گفت: بخش خصوصی با انعطافپذیری و نوآوری خود میتواند تحول بزرگی در مهارتآموزی ایجاد کند. بنابراین، دولت باید با سیاستهای تسهیلگرانه، افراد را به سرمایهگذاری در تأسیس آموزشگاههای آزاد ترغیب کند. بخش خصوصی برای ورود به آموزش مهارتی نیاز به اطمینان از سیاستهای پایدار دارد، نه سیاستهای دفعی.
وی افزود: اگر ۷۰ درصد آموزشگاههای غیرفعال احیا شوند، ۵۰ هزار شغل جدید ایجاد میشود، ظرفیت آموزشی ۴۰۰ هزار نفر-دوره افزایش مییابد و ارزش افزوده ۲۵۰۰ میلیارد تومانی محقق میشود. بنابر این، با این رویکرد میتوان همزمان از هدررفت منابع جلوگیری کرد، کیفیت آموزشی را ارتقا داد و اشتغالزایی را گسترش داد.
به گزارش تسنیم, توسعه آموزشهای مهارتی و فنی میتواند یکی از راهبردهای کلیدی برای مقابله با بیکاری در کشور باشد. با این حال، تحقق این هدف نیازمند نوسازی نظام آموزشی، هماهنگی با نیاز بازار کار، ارتقاء کیفیت مراکز آموزشی و حمایت مؤثر از آموزشگاههای خصوصی است.
انتهای پیام/