» اقتصاد حمل و نقل » سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟
سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟

سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟

21 آبان 1404 1۰9

بازار؛ گروه راه و مسکن: در آذرماه سال ۹۳ علیرضا جهانگیریان رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم رونمایی دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که در مهلتی که به ایرلاین‌های داخلی داده شده است آنها موظف هستند شرایط خود را با دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی تطبیق دهند.

براساس ضوابط این دستورالعمل هر ایرلاین داخلی باید حداقل ۵ هواپیما با مشخصات و استانداردهای بین‌المللی داشته باشد و بسته به فعالیت شرکت‌های هواپیمایی که از هواپیماهای کوچک یا بزرگ استفاده کنند کفایت مالی و سرمایه‌ای آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تاکنون و بارها و بارها اعلام شد که تعداد ایرلاین ها در ایران زیاد است و نباید شرکت های هواپیمایی آن هم با یک فروند هواپیما اجازه فعالیت پیدا کنند

از همان سال تاکنون و بارها و بارها اعلام شد که تعداد ایرلاین ها در ایران زیاد است و نباید شرکت های هواپیمایی آن هم با یک فروند هواپیما اجازه فعالیت پیدا کنند. اما ظاهرا کاهش نیافتن تعداد ایرلاین ها جدی گرفته نشده و هر سال هم به تعداد آنها افزوده می شود.

اما در سال ۱۴۰۰ رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که دریافت مجوز ایرلاین با یک هواپیما در تمام دنیا مرسوم است و این مسئله غیر طبیعی نیست.

این اذعان غیر رسمی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اگر چه موجب کوتاه شدن عُمر فعالیت این سخنگو در سازمان هواپیمایی شد، اما این سوال را مطرح کرد که اگر اخذ مجوز به ایرلاین‌ها با یک فروند هواپیما تخلف محسوب می‌شود چرا شرکت هواپیمایی امارات سال‌ها با یک هواپیما پروازهای خود را انجام داد و امروز یکی از بزرگترین ایرلاین‌های دنیا است؟

موضوع اخذ مجوز به برخی ایرلاین‌ها آن هم تنها با یک فروند هواپیما موافقان و مخالفان زیادی دارد اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که آیا وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با این موضوع چگونه کنار خواهند آمد؟

موضوع اخذ مجوز به برخی ایرلاین‌ها آن هم تنها با یک فروند هواپیما موافقان و مخالفان زیادی دارد اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که آیا وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با این موضوع چگونه کنار خواهند آمد؟ آیا شرایط را برای ورود ایرلاین‌ها حتی با یک فروند هواپیما تسهیل خواهند کرد؟

سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟

موضوع اخذ مجوز به برخی ایرلاین‌ها آن هم تنها با یک فروند هواپیما از سال ۱۴۰۰ مطرح شد. در زمانی که مرحوم رستم قاسمی وزیر اسبق راه و شهرسازی آنرا مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که برخی شرکت‌های هواپیمایی فقط با یک هواپیما مجوز فعالیت گرفته‌اند!

وزیر اسبق راه و شهرسازی گفته است که در هیچ کشوری ۴۹ ایرلاین وجود ندارد، اما در کشور نزدیک به ۴۹ ایرلاین داریم

این اظهارات اگر چه به مذاق بسیاری از ایرلاین‌ها در همان روزها خوش نیامد، اما فتح باب این مساله شد که چرا در ایران تا این تعداد زیاد شرکت‌های هواپیمایی تاسیس می‌شود. چرا که به گفته وزیر اسبق راه و شهرسازی در هیچ کشوری ۴۹ ایرلاین وجود ندارد، اما در کشور نزدیک به ۴۹ ایرلاین داریم.

سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟

اتفاقا یکی از شرکت‌هایی که اخیرا با تعداد زیادی از پرسنل تنها با یک فروند هواپیما ادامه فعالیت داشت شرکت هواپیمایی آسمان بود. البته نه اینکه این شرکت با یک فروند هواپیما تاسیس شده باشد، اما این روزها شرایط چندان مناسبی به لحاظ فعالیت و عملکرد خود ندارد و تنها با یک الی دو فروند هواپیمای فعال ادامه فعالیت می‌کند.

شرکت هواپیمایی آسمان که زمانی با ۲۸ فروند هواپیما فعالیت می‌کرد، اکنون با تنها یک الی دو فروند هواپیمای فعال دست و پنجه نرم می‌کند

شرکت هواپیمایی آسمان که زمانی با ۲۸ فروند هواپیما فعالیت می‌کرد، اکنون با تنها یک الی دو فروند هواپیمای فعال دست و پنجه نرم می‌کند؛ وضعیتی که آینده این شرکت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

حال این سوال مطرح است که وقتی ایرلاینی مثل «آسمان» با این تعداد اندک در حال فعالیت است چرا باید از اعطای مجوز به برخی درخواست ها برای تاسیس ایرلاین با یک فروند هواپیما مخالفت شود؟ و اگر هم وجود یک فروند هواپیما برای صنعت هواپیمایی ایجاد مشکل می کند باید همچنان ادامه فعالیت بدهد؟

سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟

حمیدرضا صانعی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی در خصوص شرکت آسمان گفته بود که“این شرکت با وجود همه اقداماتی که سازمان هواپیمایی برای احیای آن می‌کند با چالش‌هایی مواجه شده است و موضوعی که این شرکت در حال حاضر با آن مواجه شده هزینه و پرسنل زیاد و کاهش تعداد هواپیما از ۲۸ فروند به دو فروند و تنها یک فروند هواپیمای فعال است. ”

شرایط سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به دوره‌های گذشته و حالا امسال یک مقدار تسهیل‌تر شده است. چرا که شاید مطلوب جامعه نباشد و یک شرکت هواپیمایی با کمترین تعداد هواپیما بخواهد تشکیل شود

سیامند عبدالله زاده مدیر عامل قشم ایر در پاسخ به این پرسش که چرا باید برخی از درخواست‌ها برای تشکیل و اخذ مجوز ایرلاین با یک فروند این روزها افزایش یافته است؟ آیا باید سازمان هواپیمایی کشوری شرایط دریافت مجوز را تغییر دهد؟ آیا در اخذ مجوز ذکر شده است که چه تعداد باید هواپیما داشته باشند تا سازمان هواپیمایی به آن ایرلاین مجوز فعالیت بدهد؟ گفت: شرایط سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به دوره‌های گذشته و حالا امسال یک مقدار تسهیل‌تر شده است. چرا که شاید مطلوب جامعه نباشد و یک شرکت هواپیمایی با کمترین تعداد هواپیما بخواهد تشکیل شود.

سازمان هواپیمایی و تغییر شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها| ۱ فروند هم قبول است؟

او ادامه داد: اما شرایط به گونه‌ای است که هر فروند هواپیما که اضافه شود باعث بالا رفتن سرویس دهی و خدمات می‌شود. این را باید نقطه مثبت تلقی کرد و آنرا برای صنعت هواپیمایی به فال نیک گرفت که حتی اگر یک فروند هواپیما به صنعت هواپیمایی اضافه شود باعث رشد صنعت و افزایش خدمات و سرویس دهی می‌شود.

مدیر عامل قشم ایر در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بزرگترین چالش شرکت‌های هواپیمایی به خصوص ایرلاین‌های خصوصی چیست؟ و اینکه آیا افزایش نرخ ارز به نفع ایرلاین‌ها خواهد بود؟ ادامه داد: صنعت هواپیمایی چالش‌های زیادی دارد و می‌توان به جرات گفت که موضوع ارز و نوسانات آن جزو موضوعات چالشی صنعت هواپیمایی است.

عبدالله زاده ادامه داد: بحث سوخت هم چالش دیگر صنعت هواپیمایی است. سوخت هواپیما روند مشخصی دارد و در برنامه‌های مختلف توسعه میزان درصد رشد آن‌ها عنوان شده است، اما وقتی که انجام می‌شود و به ثمره بهره برداری می‌رسد این باید یک هماهنگی بین ارگان‌ها و بین ایرلاین‌ها در یک موضوع خاص وجود داشته باشد تا کمترین آسیب و یا بیشترین تفوق را با آنها داشته باشیم.

حال به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به درخواست‌های دولتی‌ها و نمایندگان مجلس از یک سو و درخواست کنندگان دریافت مجوز ایرلاین از سوی دیگر تحت فشار قرار دارد که آیا شرایط اخذ مجوز به ایرلاین‌ها را حتی با یک فروند هواپیما تسهیل کند یا اینکه همچنان نسبت به دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی مربوط به سال ۹۳ پافشاری کند.

لینک کوتاه: https://armanekasbokar.ir/?p=120475

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

  • ×