» استارتاپ » اولویت‌های منابع انسانی سازمان‌ها در سال ۱۴۰۲
منابع انسانی
استارتاپ - اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران و جهان

اولویت‌های منابع انسانی سازمان‌ها در سال ۱۴۰۲

آذر ۷, ۱۴۰۲ 4۰156

بخش منابع انسانی در هر سازمان، فعالیت‌های گوناگونی را بر عهده دارد که به جذب و استخدام کارکنان محدود نمی‌شود. علاوه بر فعالیت‌های مربوط به استخدام، بخش منابع انسانی نیز مسئولیت‌ها و وظایف دیگری را بر عهده دارد. این وظایف شامل افزایش بهره‌وری کارکنان، حفظ و نگه‌داشت آن‌ها و مدیریت ارتقاء و توسعه آنان است. در هر سازمان، اولویت‌ها و اهداف بخش منابع انسانی می‌تواند متفاوت باشد.

در این نظرسنجی، مدیران و کارشناسان منابع انسانی، در مورد مهم‌ترین اولویت این بخش از سازمان نظر داده‌اند و نتیجه به‌دست آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد که «بهره‌وری کارکنان» مهم‌ترین ماموریت منابع انسانی سازمان‌ها در سال جدید یعنی سال ۱۴۰۲ خواهد بود. این نتیجه نشان می‌دهد که بهره‌وری کارکنان چقدر برای سازمان‌ها مهم شده است و می‌دانند که این موضوع چقدر می‌تواند روی میزان هزینه‌های مربوط به گردش و استخدام کارکنان اثر داشته باشد.

در این نظرسنجی، «رضایت شغلی» نیز دیگر شاخص مهم عملکرد در حوزه منابع انسانی شده که در رده دوم قرار گرفته است. از دیگر KPIهای مهم بخش منابع انسانی برای سال جدید می‌توان به «میانگین زمان ماندگاری کارکنان»، «نرخ خروج»، «هزینه آموزش»، «هزینه هر استخدام»، «زمان مورد نیاز برای هر استخدام» و «نرخ تبدیل استخدام» اشاره کرد.

در این گزارش، همچنین به نیازمندی‌های تغییرات در حوزه جذب و استخدام نیز اشاره شده است که براساس نیازهای سازمان‌ها تدوین شده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که تنها ۱۸٪ از افراد تمایل به دریافت رزومه بیشتر دارند و شرکت‌ها به دنبال جذب افراد از طریق روش‌های دیگر هستند. گزینه‌های “معرفی افراد متخصص پس از ارزیابی تخصصی و مذاکرات مرتبط با حقوق” و “معرفی افراد متخصص پس از ارزیابی تخصصی” با درصد یکسان ۴۱٪ به عنوان تغییرات مهم در حوزه جذب و استخدام در سازمان‌ها مورد توجه قرار خواهند گرفت.

اولویت برنامه‌های منابع انسانی در سازمان‌ها ممکن است بسته به نیازها و اهداف خاص هر سازمان متفاوت باشد. با این حال، برنامه‌هایی که معمولاً در بخش منابع انسانی اولویت بالاتری دارند عبارتند از:

۱. جذب و استخدام: فرآیند جذب و استخدام کارکنان متخصص و مناسب برای سازمان یکی از اولویت‌های اصلی بخش منابع انسانی است. این برنامه شامل تعیین نیازهای شغلی، تبلیغات استخدام، ارزیابی و انتخاب کارکنان است.

۲. آموزش و توسعه: برنامه‌های آموزش و توسعه کارکنان برای بهبود مهارت‌ها، دانش و عملکرد آن‌ها از اهمیت ویژه برخوردارند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل دوره‌های آموزشی، سمینارها، کارگاه‌ها و برنامه‌های رشد و توسعه شغلی باشند.

۳. مدیریت عملکرد: برنامه‌های مدیریت عملکرد موجب ارزیابی عملکرد کارکنان، تعیین اهداف شغلی، ارائه بازخورد و ایجاد انگیزه و پاداش برای بهبود عملکرد هستند.

۴. مزایای و حقوق کارکنان: برنامه‌های مرتبط با مزایا و حقوق کارکنان شامل تعیین و تنظیم سیستم حقوق و مزایا، بیمه، مرخصی و مزایای تربیتی می‌شوند.

۵. رهبری و توسعه سازمانی: برنامه‌های مرتبط با توسعه رهبری و بهبود فرهنگ سازمانی نیز می‌توانند اولویت بالایی در بخش منابع انسانی داشته باشند. این برنامه‌ها به تقویت مهارت‌های رهبری، ارتقاء فرهنگ سازمانی و ایجاد محیط کار مثبت متمرکز می‌شوند.

با توجه به نیازها و اولویت‌های سازمان‌ها، برنامه‌های منابع انسانی ممکن است متفاوت باشند و بر اساس اهداف و استراتژی‌های سازمان تنظیم شوند.

رتبه‌های بعدی برنامه‌های منابع انسانی سازمان‌ها عبارتند از :

تدوین یا به‌روزرسانی سیستم حقوق و دستمزد
آموزش نیروها
توسعه تکنولوژی‌های منابع انسانی
تدوین، به‌روزرسانی چارت سازمانی و طبقه‌بندی مشاغل
توسعه برند کارفرمایی
تعدیل نیرو
استقرار سیستم تصمیم‌ساز مبتنی بر داده‌های منابع انسانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 15 =

×
  • ×