» اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران و جهان » جدول ارزش مالیاتی خودرو
جدول ارزش مالیاتی خودرو
اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران و جهان

جدول ارزش مالیاتی خودرو

خرداد ۳۰, ۱۳۹۶ 2۰174

در طی چند سال اخیر، صحبت‌های متعددی برای دریافت مالیات از مالکان خودرو مطرح شده و به قوانین مالیاتی دولت اضافه شده است. اقسام مالیاتی خودرو شامل؛ مالیات خودروهای لوکس، مالیات نقل و انتقال خودرو، مالیات بر درآمد خودرو، مالیات سبز خودرو و مالیات خودرو در شهرهای آلاینده است.

البته برخی از این قوانین، از قبل مرسوم بوده‌اند و چیز جدیدی نیستند؛ اما مالیات بر عایدی خودرو امسال تصویب شده و مالیات بر خودروهای لوکس نیز از سال ۱۴۰۰ اجرایی شد. در این مقاله سعی شده به بررسی موارد مالیات بر خودرو پرداخته و همچنین چه خودروهایی مشمول به پرداخت مالیات خودروهای لوکس هستند و جدول ارزش مالیاتی خودرو را تشریح نماییم.

مالیات خودروهای لوکس چیست؟

طبق قوانین بودجه ۱۴۰۲؛ کلیه افرادی که دارای مالکیت خودرو هستند و ارزش خودرو یا مجموع خودروهایی که فرد مالک آن‌ها است، بیشتر از سه میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات است. در صورت عدم پرداخت مالیات خودرو، فرد محکوم به جرایم سنگین مالیاتی می‌شود. لازم به ذکر است که چنین افرادی که مشمول پرداخت یه چنین مالیاتی هستند، در زمان مقرر و همچنین میزان پرداخت مشخص شده اقدام به پرداخت مالیات خود کنند.

پرداخت مالیات خودروهای لوکس

نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، با درنظر گرفتن مقطوع بودن قیمت پرداختی این نوع مالیات، نیاز به ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور نیست و استعلام و پرداخت آن در سایتexpcar.tax.gov.ir انجام می‌شود. در رابطه با این موضوع، از طریق سایت دو نکته پدیدار می‌شود که به آن‌ها میپردازیم:

* نکته اول؛ مهمترین عاملی که در تعلق مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ اهمیت دارد، جمع ارزش‌ خودروهای متعلق به شخص است. پس با این حساب افرادی که مالک دو یا چند خودرو باشند که ارزش هر یک از آن‌ها کمتر از سه میلیارد تومان باشد، لیکن جمع خودروها با یکدیگر بیشتر از سه میلیارد تومان شود، شامل پرداخت مالیات بر خودرو ۱۴۰۲ هستند.

* نکته دوم: بر اساس حداقل مبلغی که برای ارزش خودروهایی که شامل مالیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ مورد نظر قرار گرفته است، یعنی سه میلیارد تومن است. در نتیجه می‌توان گفت، خودروهای داخلی مشمول مالیات خودرو نیستند مگر اینکه شخصی دارای دو یا چند خودروی داخلی باشد و مشمول این نوع مالیات می‌شود.

طبق قوانین پرداخت مالیات خودرو مهلت زمان پرداخت مالیات خودرو در سال پیش تا پایان بهمن ماه سال جاری است. طبق قانون بودجه کشور، سازمان امور مالیاتی به این امر موظف است تا پایان خردادماه سال جاری، مالکینی که مشمول این قانون می‌شوند را شناسایی و به اطلاع‌رسانی به آن‌ها اقدام کنند.

چه خودروهایی مشمول مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌شوند؟

مالیات خودرو

در پاسخ به این سوال باید گفت، صرفا اشخاص مالک خودروهایی که ارزش آ‌ن‌ها بیشتر از قیمت یک و نیم میلیارد تومان باشد، مشمول این قانون خواهند بود. مالکین موظف هستند طبق جدول ارزش مالیاتی خودرو، درصد مشخص شده میزان پرداختی مالیات خود را مطلع شوند و اقدام به پرداخت آن کنند. در ضمن، مالیات بر عایدی خودرو نیز، در قالب سود ناشی از فروخته شدن خودروهای مازاد بر مصرف اعمال می‌شود.

ارزش جدول مالیاتی خودرو

در قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۲ خودروهای با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان، مشمول ۱ درصد مالیات هستند. اما قانون مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۱ کمی متفاوت بوده و خودروهای با ارزش بیش از ۱ میلیارد شامل مالیات هستند؛ جدول مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

نرخ مالیاتارزش خودرو
نسبت به مازاد ۱ میلیارد تومان،۱%

تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان
نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان، ۲%

تا مبلغ ۳ میلیارد تومان

نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان، ۳%

تا مبلغ ۴.۵ میلیارد تومن

نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان، ۴%

بیشتر از ۴.۵ میلیارد تومن

سازمان امور مالیاتی مکلف است تا با توجه به قیمت روز خودرو، مالیات آن را محاسبه کرده و مهلت پرداخت مالیات بدون جریمه نیز تا پایان بهمن ماه است. همچنین در صورت عدم تسویه مالیات، نقل و انتقال آن میسر نخواهد بود.

مالیات عایدی بر خودرو

مالیات جدیدی که امسال به‌منظور کنترل بازار و جلوگیری از واسطه گری، تصویب شد؛ مالیات عایدی بر سرمایه است که شامل خودرو نیز می‌شود. بر این اساس فروشندگان خودروهایی که کمتر از ۳ سال مالکشان بوده‌اند؛ بایستی مالیات پرداخت کنند. طبق این قانون به تعداد اعضای خانوار تا سقف ۴ خودرو، معاف هستند و هیچ مالیات درآمد خودرویی شاملشان نمی‌شود. اما در صورت تجاوز تعداد خرید و فروش خودروها از این تعداد؛ میزان این مالیات به شرح زیر است:

  • میزان مالیات بر عایدی برای خودروهایی که کمتر از یک سال نگهداری شده‌اند: ۳۰ درصد از مبلغ سودآوری معامله
  • میزان مالیات بر درآمد برای خودروهایی که بین یک تا ۲ سال نگهداری شده‌اند: ۲۰ درصد از مبلغ سودآوری معامله
  • میزان مالیات بر درآمد برای خودروهایی که بین ۲ تا ۳ سال نگهداری شوند: ۱۰ درصد از مبلغ سودآوری معامله

مالیات نقل و انتقال خودرو

معمولا نرخ مالیات نقل و انتقال خودرو زمستان هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و در سال بعد طبق آن اجرایی می‌شود. به طور کلی، مالیات نقل و انتقال برای خودروهای داخلی، ۱ درصد و برای خودروهای خارجی، ۲ درصد ارزش خودرو است. مبنای ارزش‌گذاری خودروها نیز قیمت آنها در ابتدای سال است. بر این اساس به ازای هر سال از عمر خودرو تا ۶ سال، ۱۰ درصد از ارزش خودرو کم می‌شود. خودروهایی که بیش از ۶ سال عمر دارند نیز ۴۰ درصد ارزش آن‌ها لحاظ می‌گردد.

مالیات نقل و انتقال خودرو بر اساس توافق میان طرفین معامله، توسط فروشنده یا هر دو طرف پرداخت می‌شود. پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برای تعویض پلاک و جابجایی مالکیت، ضروری است.

مالیات سبز خودرو و مالیات خودرو در شهرهای آلاینده

مالیات سبز خودرو یا مالیات بر آلایندگی خودرو از زمستان ۱۴۰۰ اجرایی شده و بر اساس دسته‌بندی انرژی خودروها شامل این مالیات می‌شوند. خودروهایی که در دسته بندی انرژی A و B قرار بگیرند، از پرداخت این مالیات معاف هستند. سازمان ملی استاندارد مکلف به رتبه‌بندی انرژی خودروها است.

خودروهایی که مالکان آن‌ها در شهرهای آلوده شامل تهران، کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، قم، اراک و اهواز زندگی می‌کنند؛ باید مالیات خودرو در شهرهای آلاینده را به صورت سالانه بپردازند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

×
  • ×