» فناوری » محققان در تحقیق جدیدی سوگیری‌های جغرافیایی ChatGPT را نشان داده‌اند
محققان در تحقیق جدیدی سوگیری‌های جغرافیایی ChatGPT را نشان داده‌اند
فناوری

محققان در تحقیق جدیدی سوگیری‌های جغرافیایی ChatGPT را نشان داده‌اند

آذر ۲۷, ۱۴۰۲ 3۰144

دانشگاه ایالتی و مؤسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا یک گزارش جدید منتشر کرده است که در آن ChatGPT، ابزار هوش مصنوعی، در مورد مسائل عدالت زیست‌محیطی در شهرها تحلیل شده است.

برای این تحقیق، از ChatGPT خواسته شده است که به سوالاتی درباره عدالت زیست‌محیطی در ۳۱۰۸ شهرستان ایالات متحده پاسخ دهد. هدف این تحقیق اندازه‌گیری توانایی ChatGPT در درک چالش‌های عدالت زیست‌محیطی بوده و همچنین توجه آن به مسائلی نظیر تراکم جمعیت و درآمد متوسط خانوارها را ارزیابی کند.

در این تحقیق، از اطلاعات شهرستان‌های بزرگ مانند لس آنجلس در کالیفرنیا با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر و شهرستان‌های کوچک‌تر مثل لاوینگ در تگزاس با جمعیت ۸۳ نفری استفاده شده است. ChatGPT، به گفته تحقیقات، در شناسایی چالش‌های عدالت زیست‌محیطی در شهرستان‌های بزرگ با جمعیت فراوان مشکلی نداشته، اما توانایی محدودی در ارائه اطلاعات محلی برای شهرستان‌های کوچک داشته است.

محققان اعلام کرده‌اند که ChatGPT فقط برای ۵۱۵ شهرستان از کل تعداد (۳۰۱۸) یا ۱۷ درصد آنها، اطلاعات محلی درباره چالش‌های عدالت زیست‌محیطی ارائه کرده است. آن‌ها همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که در ایالات پرجمعیت مثل “دلاور” یا “کالیفرنیا”، کمتر از ۱ درصد جمعیت در شهرستان‌های زندگی می‌کنند که ChatGPT نمی‌تواند اطلاعات خاصی در این زمینه ارائه دهد. در مقابل، در ایالات کم‌جمعیت مانند “آیداهو” و “نیوهمپشایر”، بیش از ۹۰ درصد جمعیت در شهرستان‌هایی زندگی می‌کنند که نمی‌توانند اطلاعات محلی ویژه‌ای دریافت کنند.

در مطالعه خود، محققان نقشه‌ای ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد شهرستان‌هایی که به این دسته از اطلاعات دسترسی ندارند. مناطقی که در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، نمی‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

ChatGPT یک مدل زبان بزرگ است که توسط OpenAI توسعه یافته و به طور ساده می‌تواند به سوالات کاربران پاسخ دهد. این فناوری قابلیت انجام وظایف متنوعی مانند تولید محتوا، جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ترجمه را داراست. با این حال، ChatGPT در گزارش‌های دیگر نیز با اتهامات سوگیری روبه‌رو شده است، که ممکن است نگرانی‌های مربوط به منتشر شدن اطلاعات نادرست توسط آن را افزایش دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − سه =

×
  • ×