رانندگان جدیدالورود حملونقل جادهای از سال ۱۳۹۶ یارانه بیمه دریافت نکردهاند
به گزارش خبرنگار بازار، امید سلامت در نشست کارگروه کارشناسی شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان درباره وضعیت رانندگان حذفشده از طرح بیمه و امکان جایگزینی آنها اظهارکرد: در حالی که هر سال تعدادی از رانندگان بهدلیل بازنشستگی یا فوت از طرح خارج میشوند، سازمان تأمین اجتماعی با استناد به عدم پرداخت بدهی دولت، از پذیرش رانندگان جدید و احیای ظرفیت استان خودداری کرده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل فرآوردههای نفتی کشور تصریح کرد: این رویه، سهمیه بیمه رانندگان را به مرور کاهش داده و بخش حملونقل کشور را در معرض آسیب قرار داده است.
وی با اشاره به برخی گلایه های مطرح شده از سال ۱۴۰۱ توسط جامعه رانندگان در حوزه های مختلف گفت: مجموعه این گلایه ها باعث شد مسئله بیمه رانندگان به کمیسیون عمران مجلس راه یابد و در نهایت، مسیر جدیدی برای تأمین مالی بیمه رانندگان مطرح شود.
سلامت ادامه داد: طبق برنامه هفتم توسعه، دولت از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۶ بهطور کامل از حوزه پرداخت یارانه بیمه کنار میرود و سهم کارفرما باید توسط راننده پرداخت شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل فرآوردههای نفتی کشور خاطرنشان کرد: طرح جایگزینی مجلس که بر مبنای افزودن ۲.۵ درصد به کرایه حمل کالا و چهار درصد به کرایه حمل مسافر طراحی شده در ظاهر بار مالی دولت را برمیدارد، اما در عمل، هزینه را به بازار و بخش خصوصی تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه این فشار، اگر بدون پیشبینی سازوکارهای حمایتی تصویب شود، توان مالی رانندگان را نشانه میگیرد گفت: راننده در شرایطی باید سهم بیمه را نقدی پرداخت کند که در بسیاری از موارد، کرایه او تا چند ماه وصول نمیشود. این فشار نقدینگی، اجرای طرح را برای بخش حملونقل دشوار میکند.
سلامت یادآورشد: تمام تلاش تشکلهای بخش خصوصی مرتبط با حوزه حمل و نقل جاده ای بر این بوده که این ایرادات در مسیر بررسی طرح اصلاح شود اما این طرح، با وجود هشدارهای بخش خصوصی و به رغم نگرانی های پیش آمده در گام اول تأیید شده است و اکنون برای اصلاحات جزئی به کمیسیون عمران بازگشته است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل فرآوردههای نفتی کشور با وجود همه انتقادها به دو مزیت اصلی این طرح نیز اشاره کرد و گفت: اگر این طرح با در نظر گرفتن سازوکارهای اجرایی و حمایتی کامل اجرا شود، نخست مشکل رانندگان جدیدالورود و قدیمی را بهطور همزمان حل میکند و دیگر موضوع جایگزینی وابسته به یارانه دولتی نخواهد بود.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه حدود ۱۶۰ هزار رانندهای که بهدلیل بالا بودن هزینه بیمه تأمین اجتماعی به بیمه روستایی روی آوردهاند، میتوانند ساماندهی شوند. با این حال، این مزایا منوط به رفع ایرادات جدی طرح است.
سلامت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «بیمه مضاعف» پرداخت و گفت: در مذاکرات با مدیران ارشد تأمین اجتماعی، از جمله مدیرعامل این سازمان، وعده داده شده که در صورت اجرای کامل مکانیزم جدید، دریافت حق بیمه مضاعف ناشی از مقرراتی مانند ماده ۳۸ متوقف خواهد شد.
به گفته وی، این وعده باید در متن قانون ثبت شود تا در آینده امکان بازگشت به رویه قبلی وجود نداشته باشد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل فرآوردههای نفتی کشور با تأکید بر اینکه تحقق وعدههای اخیر بدون پشتوانه قانونی بعید به نظر میرسد، خواستار تلاش مشترک انجمنها و اتحادیهها برای تبدیل این وعدهها به قانون شد و افزود: حذف بیمه مضاعف و رفع تعارضات موجود باید به عنوان اقدامی اساسی برای حفاظت از حقوق رانندگان در دستور کار قرار گیرد.
سلامت خاطرنشان کرد: این انجمن تنها زمانی میتواند درباره طرح ۲.۵ درصدی قضاوت مثبت داشته باشد که ایرادات اساسی آن برطرف شده، فشار نقدینگی از دوش راننده برداشته شود، تکلیف بیمه مضاعف بهطور شفاف در قانون تعیین گردد و سهم رانندگان در یک نظام پایدار و قابل اتکا تضمین شود.
